Hej och välkommen till forumet Mischa,
I Excel kan man inte "kopiera" värden till valfri cell. Man kan exempelvis inte skriva en formel som läser vad det står i cell A1 och skriver svaret i cell A2 om inte formeln återfinns i cell A2. Vill man kunna skriva resultatet av en beräkning till valfri cell måste man använda sig av programmering, exempelvis Visual Basic for Applications (VBA) som finns inbyggt i Excel och startas med tangentbordskombinationen ALT+F11.
Det är lite svårt att komma med förslag på Excel-formler som kanske kan lösa ditt problem utan att veta hur din data är organiserad samt vilken logik du vill använda för att välja om värdet ska "kopieras" till höger eller vänster. Det måste finnas en logik (beräkningsregel) som avgör i vilken cell (höger eller vänster) resultatet ska hamna.
Är det enbart dubbletter du är ute efter att leta upp och markera kan du exempelvis använda "Vilkorsstyrd formatering" från verktygsfältet som har en fördefinierad regel som letar upp och markerar dubbletter i cellområdet du markerat.
Återkoppla gärna med lite mer information samt infoga helst också ett skärmklipp så vi kan se hur din data är strukturerad och bättre kan förstå exakt vad du behöver hjälp med.