PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelMånadsbudgetsbekymmer (CSV banktransaktioner)Månadsbudgetsbekymmer (CSV banktransaktioner)
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2024-07-21 22:14
 

Försöker skapa en överskådlig månadsbudget där jag hämtar csv från våra olika banktransaktioner och hoppas på att någon kan hjälpa mig lite när jag försöker hämta totalsummor utifrån transaktioner så de stämmer utifrån kategorier som jag skapat och under rätt månader. Och har ni ett smidigare förslag än det jag testar mig fram till så får ni gärna tipsa, är inget geni alls.

I mitt exempel kör jag en överblick i arbetsblad 1, Inkomster, utgifter och totalt för om det gått + eller - under angiven månad för året.
Under utgifter har jag även fyllt i kategorier som bostad, drivmedel, livsmedel och restaurang osv.
I arbetsblad 2 - 4 är alla inhämtade transaktioner från våra olika konton, månadsvis via csv-filer, där jag endast hämtar än allt som det är och döljer onödiga kolumner. Har kategoriserat utgifterna i en kolumn jämte belopp (M) genom att skriva samma textremsa som står för kategorierna under utgifter i blad1, tex bostad.

I blad1 med totalen har jag 3 rader: Summa in, Summa ut, Totalt efter varje månad. (B31-33)

Så ett exempel är att jag vill få fram totalsumman för alla utgifter (kolumn F i blad 2 - 4) som stämmer överens med kategorin "Bostad" (som står i blad1 A11 och även skrivits in manuellt i kolumn M i blad 2 -4) under januari månad (som är inskriven i ÅÅÅÅ-MM-DD, men formaterad som månad så det tex står "januari" istället, i blad1 B10). 

Formeln jag/chatgpt kom fram till blev följande (Nu är det endast uträknat från ett av bladen "Gemensamt jan till juni")
=OMFEL(INDEX('Gemensamt jan till juni'!$K:$K; PASSA(1; ('Gemensamt jan till juni'!$M:$M=$A$11) * (ÅR('Gemensamt jan till juni'!$F:$F)=ÅR(B$10)) * (MÅNAD('Gemensamt jan till juni'!$F:$F)=MÅNAD(B$10)); 0)); "")

Cellen visar nu korrekta siffror men det räknas inte ut i "Summa ut" B32. Har försökt att formatera celler till tal, men det vill fortfarande inte fungera. Problemet är att talen är vänsterjusterade i cellen så det är inte något tal i excels värld. Likaså ser jag nu att alla belopp från blad 2-4 också är formaterade som text. Handlar det om hur man hämtar in csv? Sitter någon på ett genidrag åt mig? Mitt i sommaren... Allt väl. /Jocke
 

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelMånadsbudgetsbekymmer (CSV banktransaktioner)Månadsbudgetsbekymmer (CSV banktransaktioner)

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter