Hej. Jag sysslar med försäljning och skulle vilja göra min uppföljning lite smidigare.
Ur vårt säljsystem kan jag få ut en fil som är listad efter transaktioner. Denna listan innehåller sälj id, vara såld, kategori, omsättning, osv
Jag skulle vilja att excel "känner igen" var säljares ID och sorterar sedan upp denne säljares siffror och värden för sig. i ett annat ark.
listan ser ut som detta exempel
Säljid................Produkt..........antal.........oms.............kat
Johan................VARA1..............1............1990...........324
Johan................VARA5..............1............5495...........323
Kalle..................VARA5..............1............2495...........336
Resultatet jag vill få är att excel sorterar ut t.ex Johans namn från listan och samlar antal varor från kat 324 till ett annat fält där jag får ett värde. i detta exempel: 2.
Obs! Listan är väldigt lång och det kan tillkomma fler säljare emellanåt. därav går det inte bara att sortera normalt.
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.