Hej,
Jag har fått i uppdrag att hjälpa till att få fram en bra lista på alla personer som är medlem i en viss grupp, det var några år sedan jag höll på med detta, jag misstänker att ett makro är bäst för detta, då vi hämtar data från databasen och vill kunna köra listan igen. Men jag skall förklara här nedan vad jag menar och hoppas någon kan hjälpa mig att få igång tänket.
Excel 2010
Blad 1. Användarinformation,, medlemsid(unikt), personnr(unikt), förnamn, efternamn etc
Blad 2. Medlemssinfo: medlemsid, vilken distrikt man tillhör. Här kan medlemsid stå på flera rader då de kan vara medlem i flera distrikt (ex varit medlem i distrikt A och sedan flyttat till distrikt .
Blad 3. Gruppinfo: medlemsid, vilka grupper man tillhör, även här kan stå på flera rader, då man kan vara med i flera grupper.
Det jag vill ha på ett blad, gärna sorterbart, tex sortera på efternamn eller personnummer i någon bra vy,
MedlemsID+För+Efternamn+Personnr och under eller bredvid i någon trädvy eller nått skall även då distrikt och grupp synas.
Ex.
12345 Kalle Svensson 121212-1212
Distrikt: A
B
Grupper
AA
BB
Jag behöver ju inte makrot i första stund, det kan jag nog klura ut hur jag bara gör detta i excel först
Tacksam för svar
|
|