PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelHjälp att fylla i tabell från rådataHjälp att fylla i tabell från rådata
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2016-02-25 14:50
 

Hejsan,

Jag har ett exceldok. med ledare som ska ha samtal med de andra anställda.

Jag har en tabell(1) där jag har:

Anställda| Datum | Samtalsledare | Antal samtal
Annica
Torsten
Greta
Osv..

Sedan har jag en annan tabell(2) som jag skulle vilja fylldes i automatiskt från tabell(1) . Och den ser ut som följande

Samtal Checklista
Samtalsledare| Jan | Feb | Mars| april| maj|juni|juli|aug|sep|okt|nov|dec
Lisa
Johan
Frida
Fredrik

 

Kan någon hjälpa mig och förklara hur jag ska gå tillväga när jag utför detta?

MVH

Nytt inlägg
 2016-02-26 10:28
 

Letarad är nog formeln du söker

Vlookup heter det i engelska versionen

Den är relativt enkel om man följer hjälpfunktionen i excel

 

exempel på det är om du skriver på blad 1, cell A1: =LETARAD(B1;Blad2!A1:C3;2;0)

Sedan skriver du t.ex referens i cell B2

Gå till blad 2 och skriv "referens" i cell A1 och "returvärde" i cell B1

 

Nu ska du få texten "returvärde" på blad 1, cell A1

 

Vanliga problem med "letarad" är att man fått med ett mellanslag som inte syns i texten i cellen, men gör att det inte går att matcha referensordet

Sedan måste kolumnen där referensvärdena finns stå längs till vänster i "tabellmatrisen" då "kolumnindex" räknas numeriskt från vänster, där kolumnen med referensen är = 0

Nästa kolumn är = 1

 

Ganska bra förklaringar finns i excels egen hjälpsektion. Det är lite bökigt första gångerna, men det är ganska logiskt när man kommer på det

 

Nytt inlägg
 2016-02-26 11:21
 
 Ändrad av Christian  på 2016-02-26 11:25:03

 Jag antar att du vill få ut en summering i tabell två för antal samtal gjorda? Alternativt antalet datum för varje medarbetare och månad.

Nu behöver du ett sätt att få excel att förstå vilken månad ditt data ska in på. Då kan du lägga du  en kolumn i tabell 1 och där skriva =månad(B2) där B2  är cellen där annika har ett datum.

Därefeter ska du översätta siffran du får ut från =månad() till månadsförkortningar på samma sätt som du skrivit i tabell 2 för att kunna matcha. Detta kan du göra med att ha en tabell med nummer ett till tolv i kolumn 1, därefter månader i tabell 2. Sedan lägger du till ytterliggare en kolumn i tabell 1 där du lägger in en letarad formel på samma sätt som Olle beskrev för att hämta månadsförkortningarna till din första tabell.

Nu har du ordnat din data så att du kan hämta antingen antal samtal eller antal datum per månad.

Antal samtal löser du med  =summa.omf. Hjälp finns att få om du trycker på knappen Fx till vänster om ditt formelfält. Denna formel ska in i varje cell i tabell två. Viktigt är att du även läser på om absoluta och relativa referenser(googla) så du får formeln att bli korrekt.

Antal förekomster av ett datum löser du med  =antal.om. På li

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelHjälp att fylla i tabell från rådataHjälp att fylla i tabell från rådata

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter