PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelSortera en rad till ett annat bladSortera en rad till ett annat blad
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2016-06-15 15:16
 

 Hej! Jag skulle behöva sortera rader (händelser som sker i ett projekt) som en person lägger in i ett exceldokumnent till ett nytt blad (blad två). I blad två ska det finnas ett antal olika projekt (upp till 30st) med ca 10 rader per styck.

Personen lägger in händelserna i en lista som fylls på uppifrån och ned i blad ett. I sista kolumnen på varje rad skrivs projektnumret in. Finns det något sätt att göra så att excel sorterar in hela raden på rätt projekt i blad 2 och då på en av raderna (av de 10) som är ledig? Dessa tio rader för just det projektet kan då fyllas på varefter året lider och vi kan få alla händelser samlade på rätt projekt i blad 2.  

Vore kanon om någon visste en smidig lösning eller något annat sätt att göra detta på.

MVH

Nytt inlägg
 2016-06-21 09:07
 
Hej hej

Det går, fast inte helt jättelätt direkt :).

På blad två, jämte varje sektion du har för dina projekt, skriver du: =PASSA($Q$2;adminflik!$G$3:$G$15;0). cellen Q2 ska innehålla det projektnummer du vill matcha in. Matrisen ska peka ut kolumnen där du har dina projektnummer. Funktionen kommer returnera vilken rad uppifrån och ned som första förekomsten av projektnummret finns.

I cellen under den där du skrev passa formeln, skriver du: =OM(L3="";"";PASSA(Q$2;FÖRSKJUTNING($G$3:$G$9;L3;0);0)+L3) L3 ska peka ut cellen där du skrev din passa formel. Denna formel fyller du sedan för hela din sektion. Varje sektion om tio rader ska således innehålla en rad med första formeln, och nio rader med andra.

Till dina sektioner kan du nu hämta in data med hjälp av =OM(ÄRFEL(INDEX($D$3:$G$9;L3;3));"";INDEX($D$3:$G$9;L3;3))

L3, ska peka cellen där du har fått en radreferens från dina passa formler. $d$3:$g$9 ska peka ut hela dataområdet i blad1. 3 motsvarar kolumnen räknat från vänster i ditt dataområde från var du vill hämta din data.

Lycka till!
Christian


Nytt inlägg
 2016-06-29 14:45
 

Tack så mycket Christian! 

Hade inte hoppats på svar, men med din hjälp kanske mitt dokument blir bättre än vad jag hade kunnat hoppas!

Bara att börja programmera :)

TACK!

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelSortera en rad till ett annat bladSortera en rad till ett annat blad

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter