PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelsortera och hämta data från annan arbetsboksortera och hämta data från annan arbetsbok
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2010-01-06 10:47
 

Hej,

Jag har två arbetsböcker (A och B) varav den ena (A) är tänkt att användas som presentation av data som hämtas från arbetsbok B.


Arbetsbok B är en automatiskt genererad lista med 6 st kolumner i.
Kolumn A = Datum
Kolumn B = Tid
Kolumn C = Reg.ID
Kolumn D = Intervall
Kolumn E = Användare
Kolumn F = Förbrukning

Jag vill att arbetsbok A automatiskt sorterar ut och importerar data från arbetsbok B enligt följande:
Sortera och importera raderna enligt nedan:
1. Kolumn C
2. Kolumn A
3. Kolumn B

Ett exempel:

Arbetsbok B
KOLUMN A                   KOLUMN B      KOLUMN C  KOLUMN D    KOLUMN E     KOLUMN F
A1: 20-01-2009           B1: 11.30               C1: 1        D1: 100           E1: Pelle         F1: 75   
A2: 20-01-2009           B2: 12.00               C2: 2        D2: 302           E2: Håkan       F2: 250
A3: 25-01-2009           B3: 09.00               C3: 1        D3: 100           E3: Nicke         F3: 50
A4: 26-01-2009           B4: 13.30               C4: 2        D4: 800           E4: Lisa           F4: 300
osv...osv...

Jag använder Excel 2003 och undrar om det jag vill är praktiskt genomförbart?
Mina Excelkunskaper ligger väl strax över total nybörjarnivå...

Tack på förhand
Peter

 

Nytt inlägg
 2010-01-07 10:52
 

Detta kan du enkelt lösa mha av MS Query:

  1. Gå till  Data / Importera externa data / Ny databasfråga
  2. Välj Excel-filer, klicka på OK
  3. Välj arbetsbok som datan skall importeras från (i ditt fall B), klicka på OK
  4. Om du får upp ett meddelande på att det inte finns några tabeller i arbetsboken klicka på alternativ och välj att visa systemtabeller
  5. Välj nu vilka kolumner som skall importeras och klicka därefter på nästa
  6. Klicka på nästa igen och ange sorteringsordning, klicka på nästa
  7. Välj "Returnera data till Microsoft Office Excel" och klicka på Slutför
  8. Välj var den importerade datan skall placeras (i ditt fall arbetsbok A) och klick på OK. Klart!

Om du högerklickar på den importerade datan kan du ange hur uppdateringar mm skall ske.

/Andreas


Andreas Gustafsson

Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utveckling av program, utbildning samt support och hjälp i Excel och VBA.

www.excelspecialisten.se

Nytt inlägg
 2010-01-07 19:10
 

Tack för tipset!

Ska leka lite med MS Query... Hade inte installerat det på min dator men det var snabbt ordnat.

Peter

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelsortera och hämta data från annan arbetsboksortera och hämta data från annan arbetsbok

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter