1. du vill ha en Pivottabell (se en bit ner)
Men, just nu tror jag att du letar efter summa.om()
Typ:
=SUMMA.OM(Y:Y;"peter";X:X)
eller:
=SUMMA.OM(Y:Y;AA3;X:X)
https://support.office.com/sv-se/article/summa-om-c44b60c3-c9f4-4789-80fe-28a07f9b75b1?ui=sv-SE
Kolla gärna Summa.omf också (flera om-vilkor)
Men, på bilden ser det ut som om du har gjort om rådatatabellen till en "exceltabell"
då kan du använda tabellreferenser istället för att titta på hela kolumnen (Y:Y) som du gör nu.
=SUMMA.OM(Tabell1[säljare];AA3;Tabell1[kampanjer])
Det blir ju väldigt lättläst och enklare att förstå (särskilt om du byter ut namnet tabell1 till något beskrivande).
om du skriver in
=summa.om(
och sedan pekar på dataområdet i kampanjkolumnen (utom rubriken) så borde adressen skapas automatiskt. Om inte, ställ dig i rådatatabellen och tryck CTRL+T för att omvandla området till en "exceltabell"
Om du pratar med ett excel"proffs" så kan de fnysa när du använder tabeller eftersom det gör stoooooora excelblad lite långsammare. men det kan du strunta i.
För övrigt: pivottabeller
om du vill göra riktigt smidiga sammanställningar utan krångel så är det pivottabeller du vill testa. Det är ganska idiotsäkert och extremt kraftfullt. Den enda nackdelen är att du måste uppdatera manuellt (fast det är enkelt, du högerklickar och begär uppdatering)
Ställ dig i rådatatabellen och gå till INFOGA->pivottabell
låt den hamna på ett nytt kalkylblad när du testar.
släpa säljare till Radetiketter
Kampanjer till Värden (kolla att det blir summa)
som du ser fixar den allt automagiskt. Du kan släpa säljare till värden också för att räkna antal försäljningar osv
om du använder en "exceltabell" (randig tabell) som bas för pivottabellen så utvidgas dataområdet automatiskt när du lägger in nya försäljningar