PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelHoppa kolumnerHoppa kolumner
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2019-11-02 17:26
 
Hej allihop!

Jag undrar om det finns någon formel som gör att man kan hoppa kolumner.

I en worksheet har jag siffror i column C3-15 som motsvarar jan-dec. Dessa är faktiska siffror för en kostnad.

Jag vill i en annan worksheet lägga över dessa men då kommer de inte i rad då jag vill lägga in budget och avvikelse. Då ser det ut så här:

Actual (C3) Budget (C4) Variance (5) Variance % (6)
Actual (C7) det betyder att februari ska hoppa över 3 kolumner när jag drar formeln.

Vet inte om jag gjort mig förstådd :-).

Tacksam över svar.

Ha en trevlig kväll!
Nytt inlägg
 2019-11-04 11:48
 
Hej hej.

Om du inte har särskilda skäl så föreslår jag att du vänder på din data. Dvs använd kolumner för dina olika datatyper. Eg. Kolumn C=Actual, d = budget osv. Då bli allt mycket lättare..

Mvh
Christian
Nytt inlägg
 2019-11-04 19:10
 
Hej,

Tack för tipset.

Anledningen till att jag vill ha Actual, Budget, Variance och Variance % i kolumnerna är att dessa ska läggas till för varje månad. Jag har över 20 kostnadstyper. Menar du att jag ska lägga dessa i kolumnerna istället. Har du något tips på struktur? Blir det inte rörigt med så många kostnadstyper i kolumnerna?

Återigen stort tack för din återkoppling

Nytt inlägg
 2019-11-05 07:00
 
Hej

Då får det vara 20 kolumner, det blir mycket svårare om du inte gör på detta sätt. Även månaderna bör ligga i sin egen kolumn..
Om du tycker att 20 är mycket för att få en överblick över så kan du gruppera kostnadstyper som hör ihop, exempelvis kan du gruppera variance och variance% under budget så att du kan kollapsa/expandera dessa utifrån behov. Du bör även göra om din data till en tabell.

Tabell:: Ställ dig i valfri cell i ditt dataområde, tryck ctrl + T och bocka för att området innehåller rubriker. tryck ok.
Gruppering: Markera de tabellkolumner som du vill kunna dölja/visa, gå in på fliken data, välj gruppera, därefter kolumner.

/c
Nytt inlägg
 2019-11-06 11:09
 
Tackar!

Ska testa.
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelHoppa kolumnerHoppa kolumner

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter