PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelDatum och formlerDatum och formler
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2020-04-16 09:01
 

 Två funderingar

1.Jag har två datum ex. 2020-02-01 och 2020-03-02 då kan jag få ut hur många dagar det är.

 Kan jag ta bort söndagar, alltså inte räkna med söndagen. Hur gör jag då?

2. Dessa dagar vill jag få ut i en kalender markerad som ex. 1. Utsatt på varje dag i mellan de datumen.

Nytt inlägg
 2020-04-16 09:16
 
 Ändrad av anonymous  på 2020-04-16 11:15:22

DATEDIF är en variant

 =DATEDIF(startdatum,stoppdatum,"D")

https://support.office.com/sv-se/article/datedif-funktionen-datedif-25dba1a4-2812-480b-84dd-8b32a451b35c

Om startdatum står i A1 och Slutdatum i B1 så blir formeln

=DATEDIF(A1;B1;"D")

Eller, enklare

=B1-A1

 

Om du vill ta bort hela helgen

=NETTOARBETSDAGAR(A1;B1)

Eller, bara södnag

=NETTOARBETSDAGAR.INT(A1;B1;11)

https://support.office.com/sv-se/article/nettoarbetsdagar-int-funktionen-nettoarbetsdagar-int-a9b26239-4f20-46a1-9ab8-4e925bfd5e28

Fråga 2 förstår jag inte.

Nytt inlägg
 2020-04-16 09:35
 

  Tack A nony Mouse! Nu är detta löst!

Ang 2.

Jag vill lägga ut de datumen i en kaländer. Jag har ett namn, start och slut ( med datum), lodrät  och datumen vågråt. Jag vill kunna markera dessa dagar med en siffra ex. 1 för att veta hur många som är på plats.

Nytt inlägg
 2020-04-16 09:35
 

  Tack A nony Mouse! Nu är detta löst!

Ang 2.

Jag vill lägga ut de datumen i en kaländer. Jag har ett namn, start och slut ( med datum), lodrät  och datumen vågråt. Jag vill kunna markera dessa dagar med en siffra ex. 1 för att veta hur många som är på plats.

Nytt inlägg
 2020-04-16 11:42
 

Ser dina data ut så här? Med dina kalender-datum i Rad1

start slut 2020-04-16 2020-04-17 2020-04-18 2020-04-19 2020-04-20 2020-04-21 2020-04-22
2020-04-16 2020-04-20 =OM(OCH(D$1>=$B2;D$1<=$C2);1;"") 1 1 1 1    
2020-04-18 2020-04-25     1 1 1 1 1
2020-04-22 2020-04-26             1
2020-04-20 2020-04-30         1 1 1


I cell D2 skriver du in formeln

=OM(OCH(D$1>=$B2;D$1<=$C2);1;"")

Och kopierar åt höger/nedåt. Dollartecknen ($) gör att kolumnen eller raden låses i delar av formeln

 

För att slippa söndagar så skippar du helt enekelt de kolumnerna.

Alternativt. utökar din formel. Den här koden kollar om veckodagen från datumet i rad 1 är mindre än 7 (dvs alla dagar utom söndag)

=VECKODAG(D$1;11)<7

Lägg in i  ditt OCH-vilkor så hoppar den över söndagar

=OM(OCH(D$1>=$B2;D$1<=$C2;VECKODAG(D$1;11)<7);1;"")

 

 

 

Nytt inlägg
 2020-04-17 08:08
 
 Ändrad av Johanna  på 2020-04-17 09:46:55

 Tack!

 

Nytt inlägg
 2020-04-17 09:03
 

Vet inte om jag förstår ditt problem. Testa att byta ut "" mot 0 i slutet av formeln

=OM(OCH(D$1>=$B2;D$1<=$C2);1;0)
 

Men, det låter mer som om du har ett formatproblem i din summeringskolumn. Testa att återstålla till "Allmänt" (tryck Ctrl+0 när nu du står i summeringscellen).

Nytt inlägg
 2020-04-17 09:48
 

 Japp, de hade jag, nu är de löst.Vet ej om det var rätt väg att gå men funkar nu.

Nytt inlägg
 2020-04-17 10:42
 

Vet inte om jag ska gör en ny tråd eller kan ställa nästa fråga här.

Dessa peroner är på plats olika måna timmar och dagar. Jag vill kunna räknade timmar, någon som har koll på hu man gör då?

Jag är meveten om att jag behöver ha  ett blad med personerna och skriva in hur de jobbar och hur många timmar per dag men hur ska jag länka i hopp de för att kunna räkna på det?

Nytt inlägg
 2020-04-20 06:18
 
Hej Johanna

Viktigast är att du ställer upp din flik där du samlar in din data på ett bra sätt. Annars kan det snabbt bli väldigt komplicerat att sammanställa din data. Juh bättre struktur i datainsamlingen, juh snabbare och bättre kan du göra sammanställningen.

Grundregeln är alltid att reservera en kolumn per begrepp. Du bör alltså ha en kolumnerna . 1. "Namn", 2. "Stämplade in", 3. "Stämplade ut", 4, "Gjorde", 5. Tid, (beräknad kolumn)

Detta innebär arbetstillfälle får en egen rad. Du ska alltså inte ha en kolumn för veckans alla dagar, detta blir snabbt väldigt komplicerat och fel.
Tids kolumnen beräknar du genom att helt enkelt subrahera stämplade in från stämplade ut.

Det är även viktigt att du i dina två datum o tid kolumner har både datum och tid, helst på formatet ÅÅÅÅ-MM-DD HH:MM.

När du sedan vill göra sammanställningen så finns det flera olika varianter, där pivottabell är ett utmärkt alternativ. Ett annat är funktionen Summa.om, eller summa.omf liet beroende på hur din sammanställning ska se ut.

Mvh
Christian
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelDatum och formlerDatum och formler

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter