PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelMicrosoft Forms till Excel?Microsoft Forms till Excel?
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2020-09-25 07:13
 

Hej,

Jag har gjort en internundersökning med 40 frågor (ja/nej/kanske) och i forms får jag direkt snygga cirkeldiagram. Finns det ngt sätt att mer eller mindre automatiskt få motsvarande diagram i excel? 

/Mats

Nytt inlägg
 2020-09-25 09:53
 
 Ändrad av Christian  på 2020-09-25 10:03:44

 Hej hej

Hur får du din data från din undersökning?

/C

Nytt inlägg
 2020-09-25 11:52
 

Hej,

Data kommer som en helt vanlig excel. Jag har kontorstillhörighet som en kolumn i och med att jag vill jämföra kunskapsnive på de olika frågorna per kontor...alltså en sammanslagning av individuella svar.... 30 i Malmö och 23 i Göteborg svarade ned på fråga 3...det skulle jag vilja se som cirkeldiagram direkt utan att behöva konstra med att göra massa extra summakolumner för hur många som svarade nej osv....tänkte att Microsoft BI kunde vara rätt lösning men något har hänt med min installation så jag kan inte ens testa.

/Mats

Nytt inlägg
 2020-09-25 14:10
 

 Hej hej

Då kan det vara en idé att lägga lite tid på att snickra ihop en mall så att du därefter bara behöver lägga till ny data. Första filen kan du använda till mallskapande. Gör om din grunddata till en tabell, (högerklicka, skapa tabell). Se till att du har datum med i en kolumn så att du kan skilja på olika undersökningar(Då kan du även visa jämförelser av kunskapsnivå över tid). Infoga därefter en pivottabell på din grunddata och lägg in utsnitt för datum kontorskolumn och frågekolumn. Därefter lägger du in kontor på rader i pivoten och poängen i värdekolumnen. Ovanpå detta lägger du sedan dina diagram. 

Framöver behöver du bara lägga in ny data i samma mall. Även detta går att automatisera, men då krävs specialkompetens. Är du ute efter något liknande ms-forma så får du ladda ner poser bi desktop, men även här krävs det viss manuell hantering innan den blir automatisk.

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelMicrosoft Forms till Excel?Microsoft Forms till Excel?

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter