https://support.microsoft.com/sv-se/o...
om du bara anger tabellnamnet, t.ex
=Tabell1
så kikar du bara i datadelen av tabellen, medan det här inkluderar rubrikerna
=Tabell1[#Alla]
Men, om du vill titta i rubrikraden så är det enklare att använda
=Tabell1[#Rubriker]
som bara ger själva rubrikraden. Dvs om du har skirvit in kolumnnamnet du söker efter i A1 så ger det här kolumnnumret till rubriken som eftersök.
=PASSA(A1;Tabell1[#Rubriker])
För attt får rätt rad-nummer så är det mycket enlare att bara titta i data-delen. Dvs om du vill söka kolla i kolumnen "namns" datadel så använder du
=Tabell1[namn]
Så om sökt kolumn står i A1 och sökt rad/namn i A2 så borde det här blir rätt
=INDEX(Tabell1;PASSA(A1;Tabell1[#Rubriker];0);PASSA(A2;Tabell1[namn];0))
eller också klistrar du in kolumnnamnet med hjälp av Indirekt
=INDEX(INDIREKT(SAMMAN("Tabell1[";A1;"]"));PASSA(A2;Tabell1[namn];0))
=XLETAUPP(A2;Tabell1[namn];INDIREKT(SAMMAN("Tabell1[";A1;"]")))
Ähh, kolla länken du fick så får du microsofts förklaring av strukturerade referenser. om det är otydligt så finns det förmodligen en youtube --film som förklarar det glasklart.