Hej,
Jag har flera Excelark med flikar och tabeller i respektive ark. Dessa försöker jag sammanställa i ett nytt ark så att jag bättre kan använda pivottabeller och aktivt kunna uppdatera när ny värden läggs in i de olika arken, samtidigt som de olika arken som läses in hanteras av olika grupperingar.
Jag har skapat ett exempelark som finns att ladda ner nedan, om någon kan tänka sig hjälpa till?
https://we.tl/t-p247iyTAfC
De två flikarna Grupp 1 och Grupp 2 innehåller varsin tabell. Jag vill flytta namn-kolumnerna till en ny kolumn, "Namn" och sedan ytterligare kolumn, "Rating". Ett ännu enklare exempel nedan: "Anna"- och "Bella"-kolumnerna hamnar i "Namn"-kolumnen, där Annas och Bellas värden från Grupp 1 flyttas in i en "rating" kolumn.
=Grupp 1=
Aktivitet | Anna | Bella
Photoshop | 5 | 3
Illustrator | 5 | 5
In Design | 2 | 1
Premiere Pro | 4 | 3
= Önskat resultat =
Namn | Aktivitet | Rating
Anna | Photoshop | 5
Anna | Illustrator | 5
Anna | In Design | 2
Anna | Premiere Pro | 4
Bella | Photoshop | 5
Bella | Illustrator | 5
Bella | In Design | 2
Bella | Premiere Pro | 4
Målet är att slåsamman Grupp 1 och 2 till en ny tabell som syns i fliken "Sammanslagen (Önskat resultat)".
Kan använda PowerQuery eller formler. Ej VBA-script.
Tack på förhand.