Du kanske kan kolla med powerQuery det är skapat för den här typen av jobb.
1. jobba med en kopia. Jag vet inte riktigt vad jag sysslar med...
Ställ dig i din rådatatabell och gå till
Data->hämta och transformera->från tabell/intervall
Nu hamnar du i power-querys förhandsgranskningslägen. Markera kolumnerna Ordervärde och Fakturerat belopp. Högerklicka och begär
Normalisera valda kolumner
Då hamnar order och faktura på olika rader med en ny kolumn som heter "attribut" som anger vilken kolumn det kom ifrån. Tyvärr med två datum fortfarande. Så nu vill du ha en ny kolumn med Orderdatumen för orderraderna och , ja, du fattar.
Klicka på menyn "Lägg till kolumner" och gå till "Villkorskolumn"
Där kan du ange ett namn på din nya kolumn (Datum i mitt exempel) och villkoret att när kolumnen "attribut" = "ordervärde" så skall den hämta värdet från kolumnen "Orderdatum"
Annars hämta värdet från kolumnen Fakturadatum
Tryck på OK
Nu kan du radera onödiga kolumner och döpa om de kolumner du vill
Klicka på
ARKIV->
Där kan du välja om du vill lägga din nyta tabell på bladet (stäng och läs in) eller börja göra pivoter direkt (stäng och läs in tilll...)
Om du gör en pivot så lägger du Attribut (eller vad du döpt om den till) som kolumn, datum som rad och "värde" som summa
Om du går till dina rådata och markerar tabellen så ser du att frågan ligger till höger och du kan gå in och redigera om du vill.
Power-query är otroligt kraftfullt om du jobbar mycket med stora dataset. Klart värt en kurs om du har en klok chef