PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelEtt formulär som skapar en listaEtt formulär som skapar en lista
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2011-10-04 15:54
 

Hej,

Ny i forumet och tycker detta verkar vara en toppenplats för alla typer av excelfrågor!
Som rubriken lyder så vill jag göra ett Excel-dokument som med hjälp av ett formulär placerar in information på rätt plats.

Jag skulle vilja ha en rull-list med ett par olika alternativ (Bad, Kök, Kakel, Bygg) och sen skulle vilja ha en inmatningsruta där man ska skriva in en e-postadress.

Vad jag önskar att detta gör är att när man valt i rull-listen och skrivit in en e-postadress så ska e-postadressen skrivas in under samma rubrik som i rull-listen på ett annat blad! 

Ett inmatningsblad och ett "databas-blad".

Är detta ens möjligt i Excel? 

Anledningen till att jag vill göra ett dokument som jag beskriver är för att underlätta för mina kollegor. Vi har många fler alternativ än dom 4 nämnda ovan i rull-listen och våran hemmagjorda excel-databas av mailadresser till olika typer av kunder är gigantisk och jobbig att lägga till nytt i. Därför detta.

Något som vore toppen vore om det fanns en funktion som innan den adderade en adress i databasen sökte om det fanns samma adress redan inlagd och isånnafall sa ifrån.

JAg är rätt säker på att det ligger mycket jobb bakom ett dokument som det ovan nämnda men vad jag undrar är om det är över huvudtaget möjligt och om någon kan peka mig i rätt riktning!

 

Tack på förhand!

/ Berka

Nytt inlägg
 2011-10-06 15:21
 

Hej!

Det går att göra i excel. Inmatning kan styras via "Dataverifiering" så att man t.ex bara kan mata in heltal från 1 till 10 eller förvalda textstycke typ det du nämner i frågan.

En bättre lösning i mitt tycke är att ta en titt på "Google Forms" och lägga upp ett formulär vilket är snorenkelt att göra där. Där kan man sedan dela ut tillgängligheten så att enbart de med behörighet kan använda formuläret. Data som registreras kan sedan enklelt laddas ner i form av en exceltabell. Formuläret kan också länkas från en hemsida.

Dubletthanteringen kan sedan enkelt göras i excel. Via t.ex Villkorsstyrd formatering-dublettvärden" eller "Dataverktyg/Ta bort dubletter". 

 

Nytt inlägg
 2011-10-06 15:22
 

Hej!

Det går att göra i excel. Inmatning kan styras via "Dataverifiering" så att man t.ex bara kan mata in heltal från 1 till 10 eller förvalda textstycke typ det du nämner i frågan.

En bättre lösning i mitt tycke är att ta en titt på "Google Forms" och lägga upp ett formulär vilket är snorenkelt att göra där. Där kan man sedan dela ut tillgängligheten så att enbart de med behörighet kan använda formuläret. Data som registreras kan sedan enklelt laddas ner i form av en exceltabell. Formuläret kan också länkas från en hemsida.

Dubletthanteringen kan sedan enkelt göras i excel. Via t.ex Villkorsstyrd formatering-dublettvärden" eller "Dataverktyg/Ta bort dubletter". 

 

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelEtt formulär som skapar en listaEtt formulär som skapar en lista

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter