Hej Daniella!
Din fråga är rätt svår att svara på för det framkommer inte hur många olika artiklar det rör sig om.
Om det är mycket få artiklar, som kanske får plats på två A4-sidor med en vara per rad, så kan du göra så här:
1) Skriv en vara per rad med artikelnummer, artikelnamn, pris per styck med mera. Lägg därefter till en kolumn för antal och till sist en kolumn som innehåller värdet av pris X antal. Dvs tänk dig det hela som om det vore två pappersformulär, en slags inköpslista där man bara fyller i antal och så räknas summan ut automatiskt per vara. Varorna bör vara sorterade i bokstavsordning så användaren lätt hittar. Det är även möjligt att dela upp listan i vissa kategorier t.ex. båtar, tillbehör, segel osv.
2) Summera därefter summa per vara upp till en totalsumma. Lägg gärna denna summan över listan med varor så slipper användaren scrolla sig nedåt.
3) Lägg även till en liten yta överst med namn på köpare, orderdatum, leveransdatum osv som är gemensamt för sidan.
Om det är många artiklar så blir det svårt att göra det som en slags inköpslista enligt ovan.
I så fall bör man tänka sig någon form av formulär och macro i bakgrunden som bygger upp listan med värden från en databas. I så fall måste du kunna programmera. Den typen av arbeten kan ta en hel del tid i synnerhet om man inte är van programmerare i Excel. I praktiken är det sådana uppgifter som vi på Excelspecialsten AB utför: www.excelspecialisten.se
Mvh
Kihlman