Hej!
Jag har följande problematik i excel 2010:
En lista med attestanter innehållande: namn på attestant, deadline för attest (datum), fakturanummer samt belopp på faktura. Så långt är allt ok men i listan finns både kontrollanter (som reviderar fakturan och skickar vidare för slutattest) och attestanter (slutattesterar). Dessa har ingen "tagg", dvs Lisa Ek kan vara kontrollant för en specifik faktura och slutattestant för en annan faktura. Eftersom jag inte kan särskilja dem är det enda jag har att gå på attestdatum (när fakturan senast ska vara attesterad) då det ofta finns ett fakturanr som har två olika attestdatum, ett för kontrollant och ett för attestant. Kontrollanten har ju ett tidigare datum än slutattestanten. I slutändan vill jag ha fram en lista som enbart visar de attestanter som kommer näst i tur, dvs slutattestanterna ska inte synas i listan om inte kontrollanten godkänt fakturan. Om kontrollanten godkänt fakturan och slutattestanten står näst i tur vill jag däremot att slutattestanten ska synas i listan. Listan kan även innehålla endast slutattestanten för vissa fakturor då kontrollanten redan kan ha godkänt då jag tar ut listan (och därmed inte blir synlig i min datalista) Jag stöter på problem i och med att jag inte kan tagga personer som "Attestant1" eller "Attestant2". Kan jag tänka på något annat sätt?
Exempel på hur min lista kan se ut (jag vill ju då att min lista inte ska visa Kalle eftersom Lisa inte attesterat ännu eller Erik eftersom Svea inte attesterat ännu):
Namn Fakturanr Fakturabelopp Sista datum för attest
Kalle 12345 10000 2014-05-28
Lisa 12345 10000 2014-05-26
Erik 11122 5500 2014-05-20
Svea 11122 5500 2014-05-18