|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
|
Ludwig |
Medlem sedan: 2015-03-06
2 inlägg
|
|
|
Hej. Äntligen tar jag mig tiden att registrera mig och att skriva ett första inlägg!
Jag håller på att bygga upp ett litet ark med en tidplanering för våra montörer att köra från en dator upp på en TV. Jag har någorlunda erfarenhet av att arbeta med formler, men inte så väldans avancerade grejer och är lite orolig för att jag kommer få lära mig makron innan denna resan är slut.. ;)
Börjar med en liten redogörelse för målbilden och sammanfattar med ett frågebatteri på slutet.
Jag har en flik med en projektlista:
Projektnummer: Projektnamn: 101 Ombyggnad bilhall 103 Nybygge bageri 110 Reningsverket osv..
En flik med dagsplaneringen: _______________1_______________ _______________2_______________ osv... M T O T F Nisse 101 101 103 101 103 Göran 156 156 156 110 103 Lisa 103 103 103 103 103
En flik med beläggning:
Vecka: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 osv.. Ombyggnad bilhall 1 2 2 3 1 0 Nybygge bageri 1 1 1 Reningsverket 1 1 1 3 Bemann. behov: 3 3 3 3 3 3 Tillg. resurser: 3 2 2 0 3 3
Tanken är så här: I första fliken lägger jag in alla nya projekt.
Andra fliken ska alltid synas på TVn. Här fyller jag i var respektive montör ska vara vilka dagar, här skulle jag även vilja ha en lista på "aktiva" projekt så jag slipper byta flik för att se dessa.
tredje fliken är en uppföljningsflik och planeringsflik för att se vilka toppar/dalar vi har. Här har jag även ett diagram som visar behov och tillgänglihet. Denna flik ska baseras på vad som matas in i flik 2.
Frågorna: Var börjar man!? Bygger man någon form av tabeller, eller knackar man bara rakt av?
Hur får jag projekten att synas i en lista i flik 2 och 3? ( ='första fliken...' fungerar inte då jag ska kunna mata in nya projekt som automatiskt skapar en ny rad och blir synligt i flik 2 & 3.)
Hur säkerställer jag att en inskriven dag verkligen är rätt skriven? EX "nybygge bageri" ger en resurs till beläggning, men "nyb bageri" skulle inte göra det. Jag funderar på om man ska skriva projektnummer 103 och att filen då visar "nybygge bageri". Hur gör man detta? (Jag började med massa OM formler, men vi har ett 20 tal projekt igång i stöten, och jag vill inte behöva knappa in var och ett i varenda formel)
Funderar på hur man kan formatera så att man kan gå in i flik 3 och manuellt "overrida" formateringen? Exempel: jag vet att vecka 43 kommer vi ha två montörer låsta vid ett bygge. Jag vill då inte behöva gå in i flik 2 och scrolla mig rätt för att sedan knappa in. Istället vill jag kunna skriva 2 och att det exempelvis byter färg så att jag "kommer ihåg" att det är en manuell ändring. Trycker jag sedan delete så ska ursprungliga formeln komma tillbaka.
Filen kommer ligga på en server "s:". Går att gå in från en annan dator i filen och redigera så att ändringarna uppdateras på TVn? (kanske något externt program man kör på "TV-datorn"?)
Hoppas kunna få lite starthjälp, kanske kan ni tipsa om någon bra tutorial som skulle passa för denna typen av användning? (Kanske ska jag rent av skippa excel och använda ett annat program!?) Tack på förhand //Ludwig
|
|
|
|
| |
|
Ludwig |
Medlem sedan: 2015-03-06
2 inlägg
|
|
|
Ingen som har någon input på var man kan börja?
Är excel rätt program?
Rekommendationer på någon bra guide jag kan använda? Vilka funktioner ska jag söka efter? (youtube?)
Tack på förhand!
|
|
|
|
| |
|
Khaleb |
Medlem sedan: 2010-11-08
212 inlägg
|
|
|
Hej Ludwig, din fråga låter som en ganska stor utmaning. Kolla om du kan titta på någon annan som gjort liknande, e.g. http://www.excelspecialisten.se/Portals/6/images/exceltemplates/excelspecialisten_ganttschema.png http://www.vertex42.com/ExcelTemplates/excel-gantt-chart.html
Vill du bygga något från grunden så kanske en Pivot-tabell kan vara verktyget där du väljer vad som skall presenteras. Då kan du filtrera bort projekt som du klassat som avslutade, filtrera bort datum som redan passerat, etc.
mvh Khaleb
|
|
|
|
| |
| | |
| | |
| | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|