Jag behöver göra en rapportmall som vi kan rapportera våra inventeringar med. Mallen måste vara i stort sett "idiotsäker" och kräva så lite insats som möjligt från användaren (vissa har nyligen lärt sig byta filnamn på filer, så det får inte vara krångligt). Min tanke var att den skulle fungera ungefär såhär:
1. Användaren skriver två kolumner i t.ex. Google Sheets på sin iPad direkt under inventeringen, med en fritext i A och ett numeriskt värde i B.
2. Vid rapporteringen därefter kan användaren markera båda kolumnerna och alla rader som ska med, kopiera detta, ställa markören i en förbestämd ruta i rapportmallen och klistra in (formatet får inte följa med). Mallen ska då summera B i ett särskilt fält och justera neråt med den information som finns nedanför den förutbestämda inklistringsrutan.
Är det någon som kan bedöma om det ens är möjligt? Eftersom det är olika antal rader som klistras in så behöver mallen vara flexibel med detta (Med andra ord liknande en form av sidfot, men då det ofta blir flera sidor så verkar det inte vara en lösning i Excel?) och det borde kanske kräva någon form av tabell för att kunna skriva en formel som summerar hela kolumn B?
Jag sliter mitt hår här (det lilla som finns kvar)!