Hej.
Jag antar att du gjort ditt första val (produkt) i cell A2 (med din dataverifiering)
Nu kan du skapa en hjälptabell där valen i lista 1 "produkten" ligger i kolumnhuvudet och "undervalen" ligger under varje produkt.
exempeltabell
Tröja |
overall |
västar |
s |
48 |
xs |
m |
96 |
xxxxxl |
l |
148 |
|
xl |
|
|
ställ dig i hjälptabellen och tryck CTRL+T så att det blir en "exceltabell"
I en exceltabell så får ju varje kolumn ett namn som du kan hänvisa till. så dataområdet för Overall heter
Tabell1[Overall]
om du skulle vilja göra en summa av storlekar kan du skriva
=SUMMA(Tabell1[overall])
Det betyder att du kan klistra ihop en adress när du vet vad som är valt i A2 (typ overall)
SAMMANFOGA("Tabell1[";A2;"]")
Och för att excel skall fatta att det är en adress:
=INDIREKT(SAMMANFOGA("Tabell1[";A2;"]"))
Nu ställer du dig i B2 och går till din vanliga dataverifiering->lista
Men istället för att peka på en lista lägger du in formeln:
=INDIREKT(SAMMANFOGA("Tabell1[";A2;"]"))
och nu påverkas listan i B2 av vad du valt i A2.
Här har du en snyggare (?) variant:
https://www.contextures.com/xlDataVal02.html
Där har varje lista ett eget namn och man slipper tomma rader i slutet av vallistan. Kräver lite mer jobb men blir mycket elegantare.