PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelFlytta "värden"Flytta "värden"
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2019-05-05 11:22
 

 Hej!! :) 

De jag försöker skapa är en utbildningslista. Där jag skriver in att en specifik "person" sedan väljer jag in vilken utbildning den har gått sedan ska de då skriva in automatiskt vilken utbildningsfrekvens de är på den utbildningen ifrån en lista jag gjort med olika utbildningar på "sheet2" 

 

Skapade på "sheet1" en ruta där jag använde mig av "data validation" sedan skapa jag en lista där jag plockade alternativ ifrån en lista på "sheet2". Men den när jag valt in värde t.ex "1" då vill jag att den ska skriva in värden automatiskt i två andra rutor ifrån listan på "sheet2". Gjorde en IF funktion och de fungerade ju men den "formeln" blir väääääldigt lång om man har många olika alternativ att välja på "listan". 

 

Kanske förklarar väldigt dåligt.. men där som sagt väldigt dålig på excel så tänkte om jag kunde få lite tips och trix om ni förstår vad jag menar haha... 

 

MVH Jocke

Nytt inlägg
 2019-05-05 11:53
 
hej Joakim. kika på =vlookup, den löser nog ditt problem. mvh christian
Nytt inlägg
 2019-05-05 14:58
 

 Körde =vlookup och de fungerade klock rent. Tack så mycket!

 

Men hur gör jag om jag vill kopiera funktionen så den ligger i flera rutor??

 

Min formell är =VLOOKUP(Kravutbildningar!C9;Utbildningar!A2:C4;3;0)

Vill lägga in den i fler kolumer men då över ju även värdet på "rutan" den letar i automatiiskt?? 

När jag klipper in den på raden under så vill jag bara att "C9" ska öka till "C10" och inte att A2:C4 ska ändras. Hur gör jag då?? :) 

Nytt inlägg
 2019-05-05 14:58
 

 Körde =vlookup och de fungerade klock rent. Tack så mycket!

 

Men hur gör jag om jag vill kopiera funktionen så den ligger i flera rutor??

 

Min formell är =VLOOKUP(Kravutbildningar!C9;Utbildningar!A2:C4;3;0)

Vill lägga in den i fler kolumer men då över ju även värdet på "rutan" den letar i automatiiskt?? 

När jag klipper in den på raden under så vill jag bara att "C9" ska öka till "C10" och inte att A2:C4 ska ändras. Hur gör jag då?? :) 

Nytt inlägg
 2019-05-05 17:25
 
Det kallas absoluta och relativa referenser. Du låser med dollar tecken. $a$2:$c$4 betyder att du har ett totallås. Låser du bara framför bokstav så är referensen låst i sidled. ($a2). Ett lås framför siffra låser höjdled: a$2
Lite knivigt att få till i början. Lycka till :)
Nytt inlägg
 2019-05-05 21:40
 

 Grymt! Tack så mycket! :) 

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelFlytta "värden"Flytta "värden"

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter