Hejsan!
Sitter och jobbar med orderformulär som fylls i varje gång en order ska läggas.
Min fundering är om man kan använda någon slags "Master" fil som sen puschar uppdateringar ut till redan befintliga ordrar.
Exempel:
Vi samlar våra ordrar i en mapp "2019" och de är numrerade ex 1-...-300 och sedan namngivna med produkt och leveransort. T.ex:
13-2019 "Produkt" "Ort"
När man lägger en ny order så kopierar vi oftast en gammal och byter nr på filen och ändrar i dokumentet. Detta eftersom de oftast är samma order som upprepas.
I ordern finns en "drop down" väljare där man kan välja produkt, sedan anvnds vlookup() för att fylla i andra data.
Problemet:
Om jag vill lägga till en produkt eller göra en ändring på en produkt så ändras ju det bara i det specifika dokumentet.
Men eftersom vi idag kopierar gamla ordrar för att spara tid så önskar jag att denna ändring ska appliceras på alla befintliga dokument.
Hur löser jag det på bästa sätt?
Dataverifieriengen / Drop down kan ju hämta data från t.ex. A1:A50 trots att det bara idag finns 39 produkter, det lämnar ju utrymme till fler produkter.
Inga formateringsändringar behöver göras - utan endast tillgång att lägga till fler produkter och ändra specifikationer på befintliga.
Mvh
Meuro