Hej hej
1. Minska storlek på blad: Om du står i en cell på ett blad och trycker på ctrl + end så ser du sista cellen som excel har sparat för varje blad. Ibland så sparas fler celler än vad som är nödvändigt.
2. Bilder: Om det inte är direkt nödvädigt så bör du hålla excel rent från bilder då dessa både tar plats och arbetsminne.
3. Formler: En formel tar inte mer plats än antal tecken för just denna, men om du har samma formel i varje cell på 10k+celler så tar det givetvis ganska mycket plats. Detta går att komma runt med att antingen effektivisera dina formler, e.g bygga upp det på annorlunda sätt, alternativt att skapa en programmerad lösning istället.
4. Formatering. Om du exempelvis färgar en hel rad eller kolumn, så måste den formateringen ligga på hela kolumnen, istället för det antal celler som den behöver ligga på.
5. Data - Har du importerat databaser in till excelblad så tar dessa givetvis enorm plats, för detta finns mycket bättre lösningar. Kika på power query i så fall, så att data kan läggas in från databas till datamodell, varav utrymme kan minskas drastiskt.
Sedan så finns det säkerligen fler sätt, men väldigt svårt att veta då jag varken vet hur din fil ser ut, eller varför du vill minska på storleken på filen. Är det exempelvis för att filen inte går att maila, så finns det alternativ till att maila, finns exempelvis diverse molntjänster som erbjuder uppladdning/nedladdning av filer., dessutom program som kan komprimera filer till .zip, .rar osv.
Mvh
Christian