Hej
Jag har ett excel ark med ett antal kolumner med artikel nummer, typ, osv enligt nedan.
Kund/lev |
Kund |
Artikel |
Typ |
Quantity |
Sales |
Cost of sales |
Margin |
Margin % |
I mitt nuvarande excel fil får jag ut antal pris osv för varje säljare och kan även sortera i de flesta längdriktningar inkl totala summan för varje kund osv.
Raderna ovan är ca 500 stycken och kan utökas efter ny kund och ny försäljning av annan typ till en kund.
Har testat med att jag först tar Data - Filter - Auto filter. Där kan jag välja ex en typ och lägga till en rader nedanför ex 510 - 540 och skriva total och sedan lägga ihop alla rader som tillhör den typen. Det innebär ett stort arbete eftersom det är många olika typer och rader som skall läggas ihop.
Ett annat sätt är att ta Data - sortera.
Det faller mig ej heller i smaken, ett tredje sätt är att ta Delsumma. Svaret i de raderna blir då olika beroende på vilken typ som jag har valt i kolumnen.
Mitt önskemål är en excel formel som jag kan lägga i nedan för ex 510 - 540 en rad för varje typ. ( en rad för varje typ ) Ex en formel med leta rad eller en annan benämning som gör att den letar upp artikelnummer eller namn och placerar in det på rätt rad.
Förstår att jag måste göra denna för varje typ / rad eftersom jag vill se alla på en gång.
Hoppas att Ni förstår vad jag menar. Tacksam för hjälp.
Sanders