Hej. om du vill göra "OR" filter i Excel så tror jag att du måste du använda någonting som kallas "avancerat filter" (jättegammalt filter i excel)
Kolla under menyn DATA->sortera och filtrera->avancerat
Då skapar du ett vilkorsområde (det röda i min bild) med samma kolumnnamn som dina data har. Då kan du även skapa ett "OR" genom att lägga villkoren på olika rader för kolumnerna.
Ändrar du på vilkoret så måste du gå in i "avancerat" för att köra det nya filtret
Det här anänds nog inte så ofta, trots att det är kraftfullare än vanliga filter. Det är ju lite knöligt att jobba med.
Och jag vette tusan hur man VBA-scriptar. En inspelning av filtret ovanför ger:
ActiveSheet.ShowAllData
Range("A4:B21").AdvancedFilter Action:=xlFilterInPlace, CriteriaRange:= Range("D1:E3"), Unique:=False
Men jag blir inte klok på om du kan sätta "CriteriaRange" virtuellt i VBA utan att faktiskt skapa område på bladet. Men du kankse kan lägga villkorsområdet på ett dolt blad och manipulera de inställningarna via kod?
Range.AdvancedFilter method (Excel) | Microsoft Learn