PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerVBAVBAHur löser jag bäst felmeddelandet "We found a problem with some content..."?Hur löser jag bäst felmeddelandet "We found a problem with some content..."?
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2023-09-28 17:29
 

Hej Sleipner,

1.) Matrisformlerna finns det mig veterligen inget bra sätt att identifiera "automatiskt" i Excel. Enda lösningen jag känner till är att skriva en snutt VBA-kod, men det hjälper inte så mycket för du måste ändå in och redigera formlerna samt trycka CTRL+Shift+Enter för att Excel ska återskapa matrisformeln med klammerparenteserna.

Du får nog försöka att identifiera dem själv genom att navigera runt på dina kalkylblad och identifiera vilka kolumner och/eller cellområden som har formler som omgevs av klammerparenteser { och }.

2.) För fristående VBA-moduler - som exempelvis "DropDownOP" - så återskapas hela modulen när du importerar den på nytt, så allting blir exakt som det såg ut vid exporttillfället.

3.) Har du tabeller eller Namngivna områden definierade i Namnhanteraren är det bäst om du manuellt skapar dessa innan du klistrar in formlerna i det nya dokumentet annars kommer du få #NAME? och/eller #REF? felmeddelanden när formlerna skrivs in från Notepad i det nya Excelarket.

Egentligen är det väl bara att testa lite. Det är ju inget som "går sönder" för att du håller på och "laborerar" så länge du inte raderar originaldokumentet.

Nytt inlägg
 2023-09-29 08:59
 
 Ändrad av Sleipner  på 2023-09-29 10:16:45

Det verkar som att grupperade kolumner inte går att få automatiskt återskapade, eller? Skulle det gå med Paste special? Jo, det fungerade.

Varför fungerade det att kopiera grupperade kolumner för arbetsblad 4 men inte för arbetsblad 5?

Svaret: På arbetsblad 5 hr jag grupperade kolumner som på något sätt gör det omöjligt att scrolla åt höger - oavsett hur mycket jag scrollar åt höger stannar visningen kvar på kolumnerna A:N. Finns det någon lösning på detta? Jag tror problemet är att om jag grupperar för många kolumner i början (från A och till K till exempel, så att ungefär tre fjärdedelar av arbetsbladets första kolumner räknat från vänster är grupperade. Det spelar ingen roll om jag har grupperingarna expanderade eller minimerade, resultatet blir detsamma.

Nu var det ett arbetsblad där jag hade expanderade kolumngrupperingar, men när jag gjorde Paste special så kom inte kolumngrupperingarna med fastän det går att scrolla i sidled åt höger.

Den här dialogrutan visades för ett arbetsblad nu i den nyskapade arbetsboken när jag fösökte klistra in första gången (Ctrl+V):

You can't paste this here because the Copy area and paste area aren't the same size.
Select just one cell in the paste area that's the same size, and try pasting again.

Jag ska väl alltid markera hörnfliken längst upp till vänster, både i källarbetsboken när jag ska kopiera och i målarbetsboken när jag ska klistra in?

Nytt inlägg
 2023-09-29 12:22
 

Hej igen Sleipner,

Du kan ignorera felmeddelandet och klistra in ändå.

Alternativt kan du markera cell A1 istället för hela bladet i nya arbetsboken. Resultatet kommer bli detsamma.

Nytt inlägg
 2023-09-29 13:09
 
 Ändrad av Sleipner  på 2023-09-29 13:37:03

En liten detalj som jag undrar har någon betydelse?:

Första gången jag kopierar från källarbetsbladet med Ctrl+C och klistrar in med Ctrl+V i målarbetsbladet via en textfil först så har jag kvar markeringen av hela källarbetsbladet och Visa formler markerat. När jag sedan går tillbaka för att göra en till kopiering (nu för Paste special i mål), kan jag ha kvar Visa formler markerat och markeringen av hela källarbetsbladet?

Finns det inget alternativ för att kopiera radhöjder också? Eller går det bara med Paste special/kolumnbredder?

Nytt inlägg
 2023-09-29 15:05
 

Hej igen,

Mitt testdokument som jag använde när jag skrev lathunden är inte så avancerat som ditt ark är så jag har inte testat precis allt. Lite "uppstädning" får man nog förvänta sig att göra manuellt, exempelvis CTRL+Shift+Enter för att göra om formler till matrisformler där det behövs.

Radhöjden kan man kopiera på två sätt. Antingen manuellt genom att välja "Radhöjd" på källraden, och sen kopiera det numeriska värdet för att sen klistra in det i "Radhöjd" i det nya dokumentet. Det andra sättet man kan göra det på är att använda formatmålaren (den lilla målarpenseln) i urklippsgruppen på Startmenyn. Fördelen med att använda formatmålaren är att du kan kopiera formatet för alla rader på en gång. Nackdelen är att den kopierar all formatering, inte bara radhöjden. Men i ditt fall kanske det är till hjälp.

Jag föreslår därför att du kopierar och klistrar in i följande ordning istället.

  1. Markera alla rader på en flik och med hjälp av "Format Painter" kopiera över all formatering till det nya dokumentet.
  2. Kopiera över kolumnbredder samt dataverifiering enl. tidigare samt ev. också format om inte all formatering kom med i förra steget.
  3. Sist, aktivera "Visa Formler" och kopiera över alla cellvärden och formler via Notepad enligt lathunden.

Nu ska det nog bli bäst resultat och inte så mycket manuellt uppstädningsarbete.

Nytt inlägg
 2023-09-29 15:34
 
 Ändrad av Sleipner  på 2023-09-29 14:36:03

Hej Gondi,

Tack, jag ska testa din nya metodik i morgon. Undrar bara hur jag markerar alla raderna nedåt på ett Excel-arbetsblad. Jag försökte med Ctrl+Skift+nedåtpil+högerpil, men det fungerade inte. 

Med din nya metodik, tror du jag får över grupperade kolumner och grupperade rader också? Är det viktigt att jag har dem expanderade? Jag får blandade resultat och förstår inte anledningen - på ett arbetsblad fick jag med mig de grupperade kolumnerna, på de andra arbetsbladen funkar det inte.

Nytt inlägg
 2023-09-29 16:20
 
 Ändrad av Gondi  på 2023-09-29 15:22:32

Hej igen,

För att markera flera rader är det precis som i resten av Windows och de flesta appar. Först markerar man den första raden, exempelvis rad 1 genom att vänsterklicka på själva radnumret, dvs. siffran 1. Sen håller man nere Shift-tangenten och vänsterklickar på den sista raden, exempelvis rad 10. Då blir alla rader 1-10 markerade. Man kan göra tvärtom också, dvs. först markera rad 10 och sist rad 1. Resultatet blir detsamma. Vill man markera raderna en och en håller man nere CTRL-tangenten istället för Shift och klickar på raderna man vill markera, exempelvis 1, 3, 5, 7 och 9.

Dispositionen (grupperingarna) av rader och/eller kolumner ska följa med när du kopierar över formatet. Markera först antingen hela arket, eller bara raderna/kolumnerna du vill kopiera. Tryck sen CTRL+C, och sen i det nya dokumentet klistra in med Paste Special->Format. 

Lycka till !

Nytt inlägg
 2023-09-29 23:36
 

God morgon Gondi,

  1. Markera alla rader på en flik och med hjälp av "Format Painter" kopiera över all formatering till det nya dokumentet.
  2. Kopiera över kolumnbredder samt dataverifiering enl. tidigare samt ev. också format om inte all formatering kom med i förra steget.

Så nytt steg 3 i din ursprunliga lathund blir nu "1." ovan, och nytt steg 4 blir "2." ovan, stämmer det? Sedan blir gamla steg 3 (där jag skulle aktivera "Visa formler" m.m.) till nytt steg 5.

Om att markera flera rader, hur kan jag markera alla ej tomma rader (så att jag inte kopierar inklusive alla tomma rader och får med samtliga 1.048.576 rader som finns på ett Excel-arbetsblad)? Jag kan ha flera tusen rader på ett arbetsark som inte är tomma. Eller att jag markerar från rad till till rad 1.048.576 på arbetsbladet (så att det blir lika som när jag markerar hela arbetsbladet genom att klicka på pilen längst upp till vänster på arbetsbladet)? Jag försökte med Ctrl+Skift+End, men det fungerade inte. 

Förresten, när jag markerar hela arbetsbladet, det borde ju inkludera alla raderna. Men det går alltså inte, jag måste ju markera raderna i sig på något sätt.

Nytt inlägg
 2023-09-30 06:03
 
 Ändrad av Sleipner  på 2023-09-30 05:05:22
Här är en ny version av lathunden enligt dina ändringar:
 
Lathund för att enkelt skapa en helt ny Exelarbetsbok och flytta över allt från den gamla.
     1)  Öppna två dokument i Excel. Ett helt nytt samt originalarbetsboken.
     2)  Skapa alla flikar i den nya arbetsboken med samma namn som i originalet.
A   3). I originalet, markera alla rader på ett arbetsblad (markören i cell A1 och håll CTRL+Skift+End intryckta) och använd Formatpenseln för att kopiera över all formatering till det nyskapade dokumentet.
     4). I originalet välj allt på en flik och sen kopiera (CTRL+C).
     5). I den nya arbetsboken välj "Klistra in special", markera "Kolumnbredd", "Validation", "Formatering" och "Comments".
     6)  Repetera från steg 3 för samtliga flikar.
B   7). I originalet, välj ett arbetsblad och på menyalternativet "Formler" välj "Visa formler".
     8). Klicka på hörnfliken längst upp till vänster och sen CTRL+C för att kopiera allt innehåll.
     9). Klistra in allt i Notepad med CTRL+V. I Notepad välj återigen allt och kopiera med CTRL+C.
   10). I det nya Exceldokumentet klistra in allt med CTRL+V på samma flik.
   11)  Repetera från steg 7 ovan för alla flikar som ska kopieras över till nya arbetsboken.
C 12). Kopiera över all VBA-kod som behövs.
 
Är det något som behöver tilläggas eller ändras? Tack för denna lathund, blir mycket användbar för mig när jag behöver göra fler stora ändringar senare.
 
Några frågor:
 
1. Hur går det med customized number formats? Och formler?
2. Hur ska jag få över kolumn- och radgrupperingar? Jag har testat med grupperingarna både komprimerade och expanderade, men inget funkar.
3. Av de här fyra elementen är det minst en, kanske tre, som inte fungerar att kopiera till den nyskapade arbetsboken:
a)  Matrisformler (?)
b)  Listrutor/datavalidering (ja, funkar)
c)  Kolumn-/radgrupperingar (?)
d)  Frysta rader och kolumner (nej, funkar inte)
 
Jag ska googla och se om det finns någon lösning för matrisformlerna, skulle spara mycket tid och möda. Frysta rader och kolumner är inget problem, går snabbt att återskapa. Kolumn-/radgrupperingar skulle vara bra om det går att kopiera till den nyskapade arbetsboken.
Nytt inlägg
 2023-09-30 14:58
 
 Ändrad av Sleipner  på 2023-10-01 03:36:05

Gondi, jag tror det går att kopiera och klistra in grupperade kolumner och celler ändå, utan VBA:

https://community.spiceworks.com/topic/2374460-copy-groups-grouping-between-sheets-and-books-in-excel-2010

Jag tror det var samma sak som du ändrade till i din Lathund 2, att kopiera och klistra in hela rader. Ska testa.

Det här funkade, fick alla grupperade kolumner med till den nya arbetsboken:

https://www.youtube.com/watch?v=6LUl7C3MGuc

Det verkar som jag gjorde stegen för kopiera/inklistring i fel ordning - behöver börja med bara formaten först.

Såg nu att jag nog behöver gå tillbaka till din första version vad gäller att börja med kopiering/inklistring via Notepad av formler. Annars förstör den kopieringen/inklistringen de översta två radernas rubriker som står i sammanslagna celler.

Jag kom nu till ett arbetsblad där jag måste göra någon annan ordningsföljd - får felmeddelande och går inte att klistra in från steg 3 ("Visa formler" och via Notepad). Funkade inte ändå när jag började med formatpenseln och sedan gick vidare med "Visa formler" och via Notepad:

"This data set is too large for the Excel grid. If you save this workbook, you'll lose data that wasn't loaded."

Men varför fungerade det med version 1 av din lathund förut? Ska testa i den ordningsföljden nu. Nej, jag får samma felmeddelande.

Om jag ändå klickar på OK för att försöka att klistra in trots att jag riskerar att förlora data som inte lästs in visas ett till felmeddelande:

"You can't paste this here because the Copy area and paste area aren't the same size. Select just one cell in the paste area or an area that's the same size, and try pasting again."

Men om jag väljer bara en cell (A1), då klistras allt in på rad 1 (vet inte ens om kolumnerna räcker till). Om jag sedan fortsätter de andra stegen i lathunden blir det inte rätt inklistrat i slutändan, en massa text fattas, och översta raden blir fel. 

Enklaste lösningen för detta arbetsblad är nog att bara kopiera och klistra in hela arbetsbladet som det är. Det finns inga formler eller något avancerat på det, och det finns ingen VBA för det.

Av någon anledning står det hela tiden (även när jag inte gör någon åtgärd såväl som när Excel klistrar in) så här längst ned i Excel:

"Pasting comments (ESC to abort): 5"

Alltså även när jjag inte klistrar in några kommentarer.

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerVBAVBAHur löser jag bäst felmeddelandet "We found a problem with some content..."?Hur löser jag bäst felmeddelandet "We found a problem with some content..."?

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter