Jasså nu gick gamla enkla Microsoft Query i graven för oss 365-användare. Nu är vi tvugna att hämta data från databaser med PowerQuery vad jag förstått.
I gamla Microsoft Query byggde jag ju upp en SQL-fråga i en enkelt grafiskt gränssnitt för att få ut just den datan jag ville ha till mitt kalkylark. Vad jag förstått jobbar man på annat sätt i PowerQuery. Här läser jag in hela databasen i första steget och kan sedan välja att bara visa datan från en eller flera tabeller. Men HELA de tabellerna läses in utan kriterier. Det kan jag lägga på efteråt men hela tabellen måste läsas in först!! Det här är ju helt galet när man sitter kopplad mot ett produktionssystems databas där vissa tabeller innehåller flera hundra tusen rader. Tar ju flera minuter att läsa in.
Finns det något sätt att på liknande enkelt grafiskt vis som gamla Microsoft Query, optimera sql-frågan så att inte hela tabellerna läses in? Jag ser att jag kan skriva en SQL-fråga i första steget när jag gör anslutningen men det var ju ett tag sedan jag ställde upp egna SQL-frågor.