Hej igen,
Vad bra att du hittatde källan till problemet. Även om formeln du hade lagt till inte innehöll några direkta felaktigheter så misstänker jag att du ändå ligger och "balanserar" på gränsen av vad Excel mäktar med på din dator. I 9 fall av 10 när Excel rapporterar att systemresurserna är slut, så är resurserna faktiskt det också.
När man använder sig av stora Excelark med mycket beräkningar och externa referenser och länkar är det väldigt viktigt att skriva "smarta" formler som håller nere antalt beräkningar för att systemresurserna inte ska ta slut. Här kommer därför ett exempel på hur man inte bör skriva en formel samt också lösningen hur den kan skrivas om.
Beräkna det ackumulerade resultatet
Om du till exempel måste beräkna det ackumulerade resultatet för en kolumn som innehåller 2'000 tal. Antag att kolumn A innehåller siffrorna, och att kolumn B och kolumn C bör innehålla totalsummorna för perioden.
Formel i B1 (på svenska)
=SUMMA($A$1:$A1)
Formel i B2 (på svenska)
=SUMMA($A$1:$A2)
Kopiera formeln ner till B2000.
Hur många cellreferenser adderas av SUMMA() totalt?
B1 hänvisar till en cell och B2000 hänvisar till 2'000 celler. Genomsnittet är 1'000 referenser per cell, så det totala antalet referenser är 2 miljoner.
De flesta av dessa beräkningar dupliceras många gånger; SUMMA() lägger till A1 till A2 i varje formel från B2:B2000.
Du kan eliminera denna dubblering om du skriver formeln enligt följande istället.
Formel i C1
=A1
Formel i C2
=C1+A2
Kopiera denna formel ner till C2000.
Hur många cellreferenser är det nu sammanlagt?
Varje formel, förutom den första formeln, använder två cellreferenser.
Därför är summan 1'999 * 2 + 1 = 3'999.
Detta är en faktor på 500 färre cellreferenser!
Det är därför viktigt - speciellt med stora "Excelflak" som du beskriver det - att skriva formlerna på ett "smart" sätt både för att snabba upp beräkningarna och för att hushålla med systemresurserna.