PNG32 PNG32 PNG32 PNG32
PNG32
Forum Excel, VBA, VSTO, Exceltips, Excelhj�lp PNG32 drivs av Excelspecialisten    Logga in     English
PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Logga in

PNG32

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg eller svara på inlägg.

För frågor om forumet, kontakta oss på webmaster@excelforum.se

PNG32 PNG32
PNG32 PNG32
PNG32

Excelforum

PNG32

 
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelTabeller till powerpointTabeller till powerpoint
Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
Nytt inlägg
 2023-07-07 13:04
 

 Hej!

Jag har ett information i excel som jag vill presentera med hjälp av powerpoint. 

En del av informationen presenteras genom diagram vilket funkar bra genom att länka in diagrammet i filen. Då uppdateras ju diagrammet automatiskt även i presentationen. 

Dock vill jag kunna presentera en del information i tabeller. Det funkar också att länka in och ändra information osv. Men om jag lägger till nya rader/kolumner i tabellen så kommer dessa inte med i presentationen med den metod jag använder nu. Finns det något sätt att istället för att länka in ett specifikt dataområde länka in själva tabellen i sig och att denna då uppdaterar sig i PP när jag utökar området i excel? 

Nytt inlägg
 2023-07-07 14:08
 

Hej Tove,

Nu har jag inte testat det här för jag sitter inte framför datorn, men är det inte helt enkelt så att om du skapar en Tabell i Excel - alltså inte ett dataimråde - utan en riktig Exceltabell med CTRL+T så fungerar det precis som du vill.

Ett cellområde i Excel är ju en statisk referens, medans en tabell är en dynamisk referens som både kan minska och utökas.

En Exceltabell skapar du alltså genom att markera någonstans i dataområdet och tryck CTRL+T, eller välj "Formatera som tabell" på verktygsmenyn.

Nytt inlägg
 2023-07-07 14:45
 

 Alltså, jag har tabeller (formatterade som tabeller) i ecxel. Det är inget problem att klistra in dem och de ändras också om jag ändrar texten i dem eller så. Så uppdateringen i sig funkar. 

Men, om jag lägger till en kolumn eller rad i tabellen (skriver i kolumn bredvid/rad under så tabellen utökas) så är det fortfarande bara de ursprungliga cellerna (det dataområde tabellen fanns i från början) som finns i presentationen. Allt i tabellen som ligger utanför det ursprungliga dataområdet finns inte med - tabellen utökas alltså inte inne i presentationen. 

Nytt inlägg
 2023-07-07 14:55
 

Bra, då är det rätt så långt iallafall.

Vad jag tror du behöver göra då i PowerPoint är att klistra in enbart en länk till Exceltabellen. Alltså inte klistra in tabellen som ett inbakat objekt.

Nytt inlägg
 2023-07-07 15:01
 
 Ändrad av anonymous  på 2023-07-07 15:15:04

Jag tror att en länk från excel->pp alltid blir ett område (kalkylbladsobjekt) om det inte är ett diagram elller liknande. Så vitt jag vet kan man inte länka till tabellen som ett objekt, det blir bara till kalkylbladsområdet "under" tabellen (alltså utökas det inte automagiskt)

Jag skulle nog fuska.

Ställ dig i Excelbladet och gör bakgrundsfärgen (fyllningen) vit.

Då syns inte hjälplinjerna. Markera själva tabellen och tag bort den vita fyllningen i det området (så att tabellens färger/mönster syns).

Makrera sedan tabellen + ett lämpligt antal vita "reservrader" nedanför tabellen. När du klistrar in det länkade objektet i PP så syns inte reservraderna, men om du lägger till data i excel så blir de nya raderna synliga.

Det borde funka (ända tills du tar en rad för mycket, eller raderar innehållet i rader istället för att ta bort så att hjälpstrecken syns). 

Ähhh, testa. Det är bara fusk om någon kommer på dig.

Nytt inlägg
 2023-07-07 15:51
 

 Det är det jag gör.. Men det är själva dataområdet, alltså de celler som tabellen finns i, som blir länkade ändå. Verkar inte som om det går att länka in som objekt utan enbart som område.. Men fick ett bra tips nedanför, snor det! =) 

Nytt inlägg
 2023-07-07 15:54
 

Smart! Så kan jag ju såklart göra! Tack - du löste precis det jag inte kunnat släppa på hela kvällen annars!

Nytt inlägg
 2023-07-07 16:40
 
 Ändrad av Gondi  på 2023-07-07 16:45:37

Hej igen,

Nu har jag testat lite på datorn, och man behöver inte "fuska" för att få det att bli dynamiskt. Problemet när man "fuskar" med tomma rader/kolumner är att formateringen kan bli galen i PP för man måste reservera utrymme på bladet man vill presentera, även fast cellerna är tomma.

Man kan helt enkelt använda sig av "vår kära vän" Namnhanteraren i Excel för att peka på ett tabellobjekt som kommer uppdateras automatiskt i PowerPoint.

Så här går man tillväga:

  1. Skapa en tabell i Excel, ex. "DataTabell"
  2. Skapa ett namngivet område i Nanmnhanteraren under menyalternativet "Formler" i Excel som pekar på vilken cell som helst, ex. "TabellAlias" =$L$1
  3. Spara Exceldokumentet.
  4. Öppna PowerPoint och länka in (Klistra in som länk) aliaset "TabellAlias" som vi skapade i presentationen.
  5. I namnhanteraren i Excel peka om "TabellAlias" till tabellobjektet med formeln =DataTabell[#Alla]
  6. Spara och stäng båda dokumenten.

Nu kommer PP-presentationen automatiskt uppdateras när man lägger till och/eller tar bort saker i Excelltabellen. Det är bara att högerklicka på tabellen i PP och välja "Uppdatera Länk" så fort man ändrat något i Excel.

Lycka till!

 

Föregående Föregående
 
Nästa Nästa
ForumForumDiskussionerDiskussionerExcelExcelTabeller till powerpointTabeller till powerpoint

PNG32 PNG32
Excelforum drivs av Excelspecialisten som bedriver utbildning i Excel och VBA, tillhandahåller support och hjälp med Excel, utvecklar program i Excel. Är ni i behov av en konsult inom Excel, VBA eller VSTO, eller söker en excelkurs, kontakta oss.
Copyright 2013 ExcelSpecialisten XLS AB   Användarvillkor  Personliga uppgifter