Hej igen,
Hur man löser det rent formelmässigt beror på flera parametrar.
Det är inte säkert att det är nödvändigt att använda sig av vare sig INDEX() eller PRODUKTSUMMA() eller någon annan funktion om du enbart vill ha en fullständig kopia av alla din böcker i huvudboken. Det absolut enklaste du kan göra då är att skapa ett kalkylblad i din "master" för varje externt dokument samt flik.
Har du exempelvis fyra externa Excelfiler med tre arbetsblad i varje får du skapa 4 x 3 = 12 kalkylblad i din huvudbok. Sen kan du markera t.ex kalkylblad 1 "Jan" i TestQ1.xlsx, kopiera och sen välja "Klistra in länk" i din master på fliken som exempelvis heter "TestQ1-Jan". Fortsätt med "TestQ1-Feb" osv.
När du har gjort klart alla flikarna som är länkade till originaldokumenten kan du skriva dina formler precis som du redan gjort i huvudboken med INDIREKT().
Om du däremot enbart vill ha över en delmängd (subset) av all data från originalfilerna varvid du vill filtrera ut, transformera, sortera eller beräkna något så måste du använda dig av exempelvis funktionen INDEX(), PRODUKTSUMMA() eller någon annan funktion som kan arbeta med stängda filer.
Gemensamt för båda förslagen ovan är dock att länkarna till samtliga externa filer måste hårdkodas i formlerna, det går inte att använda INDIREKT() eftersom arbetsböckerna är stängda.
Man bör länka till andra arbetsböcker med stor försiktighet.
- Byter någon namn på filen eller något blad så bryts länken.
- Flyttar någon runt, raderar eller lägger till celler i originalfilen så märks inte det heller nödvändigtvis i masterfilen.
- Om originalfilen i sin tur har länkar till andra filer så uppdateras inte dessa när man öppnar mastern och därmed finns det risk för att man har felaktig/ofullständig data i mastern.
- Om någon har en extern arbetsbok öppen men inte har sparat ändringarna kommer masterfilen innehålla gammal data från den senaste gången filen sparades.
Det finns som sagt en massa "fallgropar" när man arbetar med länkade filer. Det fungerar lite mer transparent och har färre "fallgropar" om man har dokumenten i molnet på exempelvis OneDrive eller SharePoint istället för på en vanlig filserver.
Du kanske helt enkelt har för många externa arbetsböcker med ett för stort antal kalkylblad i så ovan kanske inte är praktiskt genomförbart för dig.